Back Vluchthaven/Loswal, Bruinisse

This plaque at the Port of Refuge, unveiled on 3 September 2008 by Canadian war veterans commemorates the deployment of the soldiers of the Canadian Armoured Regiment and the British Columbia Regiment in the liberation of the area around Bergen op Zoom and the liberation of the village of Bruinisse in 1944. In the process three German warships were sunk in the Bruse Port of Refuge and a fourth ship was seriously damaged.

Deze plaquette bij de Vluchthaven, onthuld op 3 september 2008 door Canadese oud-strijders herinnert aan de inzet van de soldaten van het Canadian Armoured Regiment en het Britisch Columbia Regiment bij de bevrijding van het gebied bij Bergen op Zoom en de bevrijding van het dorp Bruinisse in 1944. Daarbij werden in de Bruse Vluchthaven drie Duitse oorlogsschepen tot zinken gebracht, een vierde schip werd zwaar beschadigd.
De plaquette is onderdeel van de wandelroute Bevrijdingspad Zeeland, een 130 km. lang pad langs monumenten en bezienswaardigheden die herinneren aan de gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog.
De tekst op de plaquette is in het Engels en Nederlands. In Commemoration of the sinking of four German kriegsmarine minesweepersin Zijpe harbour, Nederland on 06 november 1944 by the 28th Canadian Armoured Regiment (Britisch Columbia Regiment) and the Lake Superior Regiment (motor) 4th Canadian Armoured Division, 1st Canadian Army.
And the enduring friendship of the people of the Netherlands and Canada.
Dedicated on the occassion of the visit of the Britisch Columbia Regiment (Duke of Connaught`s Own) Association 03 september 2008
Ter herdenking aan het tot zinken brengen van vier Duitse marine mijnenvegers in de haven van Zijpe, Nederland op 06 november 1944 door het 28th Canadian Armoured Regiment (Britisch Columbia Regiment) en het Lake Superior Regiment (motor) 4th Canadian Armoured Division, 1st Canadian Army.
En de voortdurende vriendschap van de mensen van Nederland en Canada.
Toegewijdt ter gelegenheid van het bezoek van de The Britisch Columbia Regiment (Duke of Connaught`s Own) Association 03 september 2008.

Door de 2eWereldoorlog werd de rust in Bruinisse  wreed verstoord, in 1944 moest de bevolking worden geëvacueerd, en werd het dorp evenals een groot deel van  Schouwen-Duiveland onder water gezet. Op 5 januari `45 waren voor Bruinisse de slotakkoorden van de oorlog begonnen, door de geallieerden werd toen een zwaar bombardement op Bruinisse uitgevoerd, de bevolking was geëvacueerd, maar de schade aan huizen en gebouwen was groot, zo moesten ook drie van de vier Bruse kerken het ontgelden, 158 huizen werden geheel vernield, 109 zwaar en 184 licht beschadigd. Het hart was daarmee uit het dorp geslagen, maar de na de bevrijding terugkerende burgers, zaten beslist niet bij de pakken neer, met grote voortvarendheid werd de hand aan de ploeg geslagen en binnen betrekkelijk korte tijd was de puinhoop Bru, weer redelijk leefbaar gemaakt, achteraf des te meer verwonderlijk, daar dragline, bulldozer en shovel, er nog niet aan te pas kwamen, handmatig puinruimen en met kar en paard afvoeren was het devies. De wederopbouwcommissie besloot op advies van Monumentenzorg, dat zeker het oude deel van de Hervormde kerk van Bruinisse, niet in aanmerking kwam voor restauratie en diende gesloopt te worden, het lag toen voor de hand dat ook het zwaar beschadigde aangebouwde deel, met de grond gelijk gemaakt werd.

Turn on JavaScript to display the map

Show slideshow