Chapelle Cimetière de guerre français

Back Kitskinderscheweg 1, 4421 PJ Kapelle

Het in opdracht van Napoleon gebouwde fort (1810) werd in beide wereldoorlogen gebruikt als kazerne voor soldaten, munitieopslag en als fortificatie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte Fort Napoleon deel uit van de Atlantikwall, maar het heeft verder geen actieve rol gespeeld tijdens deze oorlog. Het fort heeft lange tijd dienst gedaan als volkskundig museum en later als kinderspeelplein, waarna het in verval is geraakt. Erfgoed Vlaanderen heeft het fort in 5 jaar tijd gerestaureerd en vanaf 2000 opengesteld voor het publiek. Het museum vertelt het verhaal van de geschiedenis van het fort.

The FrenchWarCemetery is situated west of the town of Kapelle and contains 209 French war graves. Most of these French soldiers died in May 1940. The other soldiers died during commando-raids and during the liberation of the Netherlands. All 600 French soldier killed in action in the Netherlands between 1940 and 1945 are commemorated in Kapelle.

The French cemetery contains 209 war graves

The French cemetery contains 209 war graves

Memorial wall

Memorial wall

Memorial stone base with  French rooster on top of it

Memorial stone base with French rooster on top of it

Turn on JavaScript to display the map

Show slideshow